Geen producten (0)

Hongarije 2-5-2022/12-05 2022

Grauwe Gors

Tien dagen naar Farm Lator in Hongarije, door de Corona al twee jaar uit gesteld, dus we verheugen ons om eindelijk te kunnen gaan!

Op 1 mei vroeg in de ochtend vertrokken, overnachting in het prachtige stadje Passau, met een prachtige oude binnenstad waar drie rivieren bijeen komen: De Donau, de Inn en de Ilz, Passau wordt daarom ook wel de Dreiflüssestadt  genoemd!

2 mei komen we aan bij Farm Lator, de appartementen voldoen prima, maar er is geen luxe, we komen tenslotte voor de natuur en niet voor een luxe 5 sterren vakantie.

Prachtige locatie aan de voet van het Bükk gebergte in het noordoosten van Hongarije, aan de zuidkant van de Karpaten. De tuinen zijn prachtig, de hagedissen, vogels, vlinders en insecten hebben het hier naar hun zin!

Foto: Smaragd Hagedis

Op het moment dat wij er zijn, verblijft er ook een groep van acht Engelsen, nog 2 Nederlandse ecologen en twee Belgische vlinder liefhebbers, die driftig op zoek zijn naar de Zwarte Apollo. Of het nog gelukt is om deze te vinden heb ik niet meer gehoord!

De eerste week kunnen we aansluiten bij de excursie van de Engelsen en zijn we richting de Kleine Hortobagy (30.000 ha) gegaan, bijzondere soorten zoals de Scharrelaars en de Kleine Klapeksters hebben we hier gespot, maar ook vele rietvogels, gele kwikstaarten en tal van andere vogels. Een prachtig gebied, steppe, een onontdekt natuurgebied, wel stoffig, maar een geweldig mooi gebied om te vertoeven. Ook de Sakervalk broedt hier en de Keizerarend hebben we hier zien vliegen.
In dit gebied hangen ontzettend veel nestkasten waardoor de Scharrelaars en de Sakervalken hun weg naar de kleine Hortobagy weer hebben gevonden!

Foto: Twee Scharrelaars in de buurt van de nestkast

De volgende dag zijn we op weg gegaan en op zoek naar arenden, valken en andere roofvogels, dit was voor mij als fotograaf wat minder interessant, omdat het allemaal ver weg was, en niet te fotograferen, maar de Engelsen hadden een topdag, want zij waren echte vogelaars, het ging ze om de soorten, en konden weer een groot aantal namen toevoegen aan hun lijstje!

We hebben die dag ook nog de hop gezien en de  wielewalen veel gehoord, maar niet kunnen fotograferen, waren wel twee mooie waarnemingen.

Ook de koekoeken waren met meerderen in de buurt, zowel de bruine variant, als de grijze!  De vrouwtjes hebben of een grijs of een bruin verenkleed, de bruine zijn een stuk zeldzamer, de mannetjes zijn grijs.

Waarschijnlijk waren de vrouwtjes druk op zoek om hun eieren in het nest van een of ander klein rietvogeltje te leggen, want zoals jullie wel weten legt de koekoek zijn ei in het nest van een andere vogel!

Koekoek

Zelf zijn we nog een dagje naar Eger geweest, mooie historische gebouwen, en een gezellige stad om rond te wandelen en te bekijken! Heerlijk gegeten in de grote stad, verder hebben we bijna elke dag gegeten op Farm Lator, waar Barbara, de echtgenote van Rob heerlijk en gevarieerd kookte!

De Cisterciënzer Kerk in Eger, Hongarije

Deze eerste week zijn we zelf ook nog een keer op pad geweest en hebben een prachtige rondwandeling gemaakt in de buurt van Eger, we hebben de 532 meter hoge berg van Nagy-Eged beklommen, en dat was niet zomaar een klim, dat was op de heenweg echt steil omhoog, best zwaar maar met adembenemende vergezichten, onderweg allerlei bijzondere orchideeën, wat een geweldige wandeling! Of het goed is voor m'n knieën, betwijfel ik, maar doorzetten, het was de moeite waard! Boven op de Top bij het Apex kruis, heb je een geweldig panorama-uitzicht over Eger, het was mistig dus ik heb zelf geen goede foto kunnen maken.

Naar beneden ging de route langs de wijnvelden.

Foto:: Nyáry Tamás - Bron  Mozgasvilag Magazin

Kees en ik zijn samen nog een kilometer of tien gaan wandelen in de Tard Vallei, op zoek naar de Grauwe Klauwier en naar de vlinders!

Kees was helemaal verheugd dat we aan het begin van de wandeling
koeien tegenkwamen! Mooi gezicht zo in het open veld, met herder, twee honden om de kudde bij elkaar te houden en het gerinkel van de koeienbellen.

Zuidelijke Pijpbloemvlinder

Normaal is het in de Tard Vallei ook druk met de vele vlinders, echter het was nog iets te vroeg, de Grauwe Klauwier hebben we wel gevonden, wat is dat toch een schitterende vogel, prachtig van kleur, vooral het mannetje natuurlijk!  De klauwieren zijn echte insecteneters, zoals kevers, bijen en hommels, maar zeker ook hagedissen, kleine zoogdieren en jonge vogels, ze hangen hun prooidieren op  aan de doornen van bramen of andere stekelige struiken en die later op te eten.

We waren iets te ver doorgelopen en toen we aan het eind van de vallei waren, stonden we oog in oog met een vos, zij had ons niet verwacht en wij haar ook niet, even oogcontact en weg was ze! Er staken ook nog een haas en een reebok over, dus onze dag kon niet meer stuk!

Was een prachtige wandeling, bijzondere bloemen en ik denk zeker dat hier over een maand de meest mooie vlinders rondvliegen!

De vlinders die ik heb gefotografeerd staan onderaan de pagina!

Grauwe Klauwier

In de tweede week, kwamen er twee nieuwe vogelaars uit Nederland, omdat het groepje toen wat kleiner was, was het een wat groter probleem om een excursie te doen, de kosten werden toen in verhouding een stuk hoger. We hebben nog wel gekozen voor de bijeneterhut, en we zijn samen met het andere Nederlandse stel naar de visvijvers bij  Grote Hortobagy geweest.

Wij waren in de veronderstelling dat er elke dag excursies waren bij FARM LATOR en dat we dan konden kiezen of we aan konden sluiten, maar dit had ik niet goed begrepen, dus dat viel een beetje tegen.

Bij de visvijvers was superveel te zien, allereerst hebben we bij het eerste pad al gelijk de buidelmees kunnen fotograferen, daar hoopten we al op, maar je moet het altijd afwachten natuurlijk, er hingen diverse nestjes onder de wilgen boven het riet.

De Buidelmee

Verder heel veel overvliegende vogels, de Kwak, verschillende soorten reigers, verschillende waadvogels en niet te vergeten de Zeearenden. De Rietvogeltjes zongen hun luidruchtige verhaal en de Karpers sprongen vrolijk in de lucht in de visvijvers! Het was een ware belevenis, we hebben ruim 14 km gelopen, verschillende uitkijktorens beklommen, de een wat interessanter dan de ander, bij het eindpunt konden we een mooi rondje over de vlonder en zo weer terug, Het was ontzettend heet, en eigenlijk was een paar liter water extra niet gek geweest, dus maar een beetje zuinig geweest met de 2 flessen die we bij ons hadden.

Op de terugweg zegt Kees, kijk, een vosje, die schoot een holle boomstam in, en toen we vanaf het pad daarin keken, zagen we twee schattige babyvosjes zitten, ze zagen ons ook, dus floep weg waren ze!
Dat was een leuke verrassing aan het eind van de wandeling!

Foto beneden: de zeldzame Witwangstern - Chlidonias hybrida

In Nederland is de Witwangstern de zeldzaamste van de drie soorten moerassterns. Ze lijken op visdiefjes, maar ze missen de zwarte punt aan de snavel
en hebben natuurlijk witte wangen!

De Witwangstern

En dan als klap op de vuurpijl, waar ik wel heel erg blij van werd, het bezoek aan de Bijeneters in Tard, Rob had al dagen de boel in de gaten gehouden of ze wel of niet waren gearriveerd! En ja hoor ze waren gezien en gehoord!

Om half vijf op in de ochtend op pad, in een schuiltentje aan de bovenkant van de steengroeve, echter naar deze groeve hadden de Bijeneters de weg nog niet gevonden, daar  zaten we dan om vijf uur te koekeloeren, maar voor niks vroeg op gestaan, de Bijeneters melden zich niet, ze waren nog een beetje aan het rondtrekken om een geschikte plaats te vinden om te broeden! Kan gebeuren, het is natuur, he!

Zelf hadden we ze ondertussen ook al gezien bij de ene groeve in Tard en tegen de avond hebben we ze ook nog een keertje kunnen fotograferen vanuit de mobiele schuilhut, erg indrukwekkend, alleen het geluid al van een groep Bijeneters, Geweldige kleuren, blij met de foto's!

Dat was mijn wens om de Scharrelaars en de Bijeneters in het wild te kunnen fotograferen, missie geslaagd!

De Bijeneters

Deze komen in de loop van mei in het gebied aan. De Bijeneter leeft in groepsverband en broedt in kolonies in holen in zandwanden. Schitterende exotische kleuren, blauwgroene staart, gele keel en donkere oogstreep.

Een prachtige vogel!

In elk dorpje kwamen we veel Ooievaarsnesten tegen, de vogels voelen zich veilig in de dorpjes, omdat daar meestal geen roofvogels of andere predatoren zijn. De stroomleidingen en elektriciteitspalen zijn daar nog allemaal bovengronds, dus mogelijkheden genoeg om een nest te bouwen!

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.