Geen producten (0)

Reisverslag Gambia Vogelreis - Gambia Birding

Gambia, officieel de Republiek Gambia  (Republic of The Gambia) is een land in Afrika, dat bestaat uit een tamelijk smalle oost-west-strook langs de rivier de Gambia.  Gambia is 327 kilometer lang en slechts enige tientallen kilometers breed. Zo is Gambia het kleinste land van het Afrikaanse vasteland. In het westen ligt de Atlantische Oceaan en verder wordt Gambia volledig omsloten door Senegal. Op 18 februari 1965 werd Gambia onafhankelijk, zij het nog als onafhankelijk lid van het Britse Gemenebest met de Britse koning als staatshoofd.(bron Wikipedia)

Om drie uur gaat de wekker, snel even douchen, koffers in de auto en naar Schiphol. Onze vlucht naar Banjul met TUI vertrekt om  kwart over zeven! We hebben er zin in! Het is ongeveer zes uur vliegen van Amsterdam naar Banjul. Het is daar een uur eerder dan in Nederland.
Na een rustige vlucht komen we aan op het enige vliegveld in Gambia, na wat formaliteiten vervolgen we onze reis per bustransfer naar ons hotel.
Hotel Senegambia Beach is ons verblijfadres in Kololi, een hotel met een schitterende tuin met oude bomen en veel vogels, twee prachtige luxe zwembaden, hier zullen we ons wel vermaken de komende twaalf dagen.
Een paar jaar geleden, net voor de Corona, zijn we hier ook geweest, Gambia heeft het erg moeilijk gehad in de Coronatijd, en is weer aan het opkrabbelen. We misten de aapjes die er toen waren, maar de volgende dag waren ze toch present!

De apen bij het Senegambia Beach Hotel, Red Colobus Franjeapen.

Voeren van de Gieren en de Zwarte Wouwen in het Sengambia hotel

Elke dag om half 12 worden de Gieren (Hooded Vultures) en de Zwarte Wouwen (Black Kites) gevoerd op het grasveld achter het eerste zwembad, in de buurt van de receptie.

De Gieren pikken het vlees van de grond en komen heel dicht bij, de Zwarte Wouwen vangen het slachtafval uit de lucht! Een schitterende grote varaan, denk wel anderhalve meter lang, kwam ook even kijken!!

Op pad met onze vogelgidsen Jacques Tassignon en Kawsu Gibba, onze vogelgids in Gambia

Na een heerlijke dag relaxen aan het zwembad de eerste dag, gaan we de volgende dag op pad met chauffeur Jacques Tassignon en Kawsu Gibba, onze vogelgidsen in Gambia. Beiden werkzaam voor Fatou Tours.

Jack is een Belg, dus dat is makkelijk praten in het Nederlands en Kawsou spreekt Engels, ook geen groot probleem.

9 januari 2024:

Vogels spotten bij de zandwinning van Kartong - Boottocht op de Allahein rivier

Een dagvullend avontuur in het zuiden van Gambia begint bij de zandwinning van Kartong, met waarnemingen van diverse watervogels, bossoorten en roofvogels. Daarna gaan we op pad voor een boottocht op de Allahein-rivier, waar kustvogels en steltlopers in overvloed aanwezig zijn.

Bij aankomst zien we de Bonte IJsvogels al druk heen en weer vliegen, een prachtig gebied met heel veel witte lelies in het water! De purperreiger scharrelt in het water en nog vele andere watervogels.

Bonte IJsvogel - Pied Kingfisher

Visarend op paal en wel negen soorten IJsvogels in Gambia

Een stukje verder zien we de Visarend op een paal zitten, die verblikt of verbloost er niet van, dat wij daar rond wandelen. dit hoeven we in Nederland niet te proberen, die ene keer dat we hem zien.

In de verte zien we de Afrikaanse Reuzenijsvogel zitten, een paartje, maar te ver weg voor een mooie foto!

In Gambia zijn er negen soorten IJsvogels, geweldig! De reuzenijsvogel is de grootste van het spul en de Dwergijsvogel, de naam zegt het al, de kleinste! In totaal zullen we er zeven van de negen spotten.

Visarend  (Western Osprey)

Aan de andere kant van de weg spotten we nog de Mangrovereiger (Striated Herron), een vrij kleine reiger van ongeveer 45 cm groot.
De mangrovereiger heeft de voorkeur voor moerasgebieden met een dichte begroeiing zoals mangrove, langs de kusten en dichte moerasbossen langs rivieren en meren, verder wordt deze reiger ook wel aangetroffen in moerassen langs rivieren en kanalen en kunstmatige plassen, zoutvlakten, wadden, koraalriffen, riet- en graslanden of rijstvelden. Op onze reis hebben we hem diverse keren in verschillende settingen gespot.

Mangrovereiger in het zonnetje bij de zandafgraving!

Krokodil in Kartong

Wat ligt daar te zonnen? Een krokodil en nog niet zo'n kleintje ook, de gids had al gezegd, niet te dicht bij het water, want er zitten hier krokodillen, wij domme Nederlanders houden daar natuurlijk weer helemaal gen rekening mee!

Roodgele Baardvogel

Na nog een rondje om het water te hebben gewandeld vinden we in de bomen de Roodgele Baardvogel (Vieillot's Barbet), een bijzonder vogeltje om te zien, en die je ook niet dagelijks tegenkomt, we hebben wel even moeten zoeken om hem te vinden!

Na de lunch gaan we richting de Allahein-rivier, ook wel Kartong-Rivier genoemd. Deze rivier vormt de grens met Senegal.

Senegalese IJsvogel - Woodland Kingfisher

Vele Reigersoorten in The Gambia, waaronder de Reuzenreiger

Vele Reigersoorten, verschillende ijsvogels, en heel veel andere soorten te zien!

Onderstaand de foto's van de Reuzenreiger, de Goliath Herron, een zeer indrukwekkende verschijning met zijn 150 cm! Hij lijkt op de purperreiger, maar is twee keer zo groot!

Op de eerste rij foto's onder: de Zwarte Reiger

Hoe vangt de zwarte reiger zijn prooi?

Slimme jongen, die zwarte reiger, ze leven voornamelijk van vissen, kikkers en slangen. Wanneer hij trek heeft gaat hij niet actief op jacht maar gaat hij stokstijf in ondiep water staan en spreidt hij zijn vleugels tot een perfect ronde parasol –vissen zoeken beschutting in de warmte en gaan graag schuilen op deze koele plek, niet wetende dat ze daarmee de pineut zijn. Zodra een vis door het koudere water rond de poten van een wachtende reiger zwemt, slaag deze vliegensvlug toe. Met zijn eveneens zwarte snavel weet hij zijn prooi in een beweging uit het water te vissen en door te slikken. Ik noemde hem voor de grap de Secret Herron, vanwege zijn bewegingen!

Onze tweede excursiedag

Na een heerlijk ontbijt in ons hotel beginnen we aan een reis naar het fascinerende Farasutu-woud en Pirang-woud, waar een scala aan bos- en bossoorten op ons wachten.

We spotten hier een paartje Grijze Oehoes, prachtig om te zien met z'n tweetjes in de bladeren.

Grijze Oehoe (Greyisch Eagle Owl)

In the Gambia zijn verschillende soorten Honingzuigers (Sunbirds), te weten een stuk of 8, lijken erg op de kolibries in andere tropische landen.

Onderstaand het mannetje van de Feeënhoningzuiger (Beautiful Sunbird), persoonlijk vind ik dat de mooiste, als de zon op zijn koppie schijnt, met die mooie smaragdgroene kleur, blauw met rode borst, echt een prachtig vogeltje!

Op een gegeven moment zien we een ijsvogel in de boom zitten. Deze Teugelijsvogel (Blue-Breasted Kingfisher) maakt zijn nest in boomholtes, net als de Senegalese IJsvogel (Woodland Kingfisher). De teugelijsvogel leeft van ongewervelden, af en toe een visje, kikkers en hagedissen. Ze leven in de mangrove, het regenwoud, waterrijke bosgebieden en bosranden.

De Grijze Bananeneter, (Western Grey Plantain-eater) , Vijgeneter was misschien een betere naam geweest, maar de gambianen noemen hem Bananeneter, Grijze Toerako of Westelijke Toerako. Zijn dieet bestaat uit fruit en bladeren en hij is verwant aan de prachtig gekleurde Roodkuiftoerako, Groene Toerako en Witwangtoerako

Kawsu Gibba, gids van het Pirang Forest

Van het Farasutu-woud gaan we naar het Pirang Woud, onze gids Kawsu Gibba, die ons vijf dagen begeleid, samen met Fatou Tours, is beheerder in het Pirang Bos, je kunt ook rechtstreeks bij hem boeken wanneer je in Gambia bent en een bezoek wilt brengen. Een prachtige gebied met zelfs een eigen vogelhut, wie had dat nu gedacht!?

Wanneer we arriveren, zien we gelijk al de prachtige Afrikaanse Papegaaiduiven hoog in de bomen zitten, hele aparte groene duiven!

In de verte worden ze nog weleens verward met papegaaien, want ze hangen ook vaak ondersteboven aan de takken, hun gedrag lijkt een beetje hetzelde!

We vervolgen onze wandeling en gaan op zoek naar de Afrikaanse Bosuil (African Wood Owl), volgens onze gids erg zeldzaam in Gambia, hij wist maar twee plekken waar hij de uil kon vinden.

Een prachtige uil die we konden fotograferen, hoog in de bomen, een beetje slapend, in het dichte bladerdek!

Afrikaanse Bosuil(AfricanWood Owl)

Vogelkijkhut in Pirang Forest

Daarna zijn we nog een paar uurtjes bij de vogelhut (birdhide) geweest, op zich was het daar niet heel bijzonder, maar we werden wel verrast door de kleinste ijsvogel in Gambia: de Afrikaanse Dwergijsvogel (African Pygmy Kingfisher), lijkt op de Malachiet maar een fraaie oranje borst en buik en staalblauwe vleugels!

Dit waren de eerste twee excursiedagen, de rest van de foto's staat in vakjes van drie onderaan de pagina!

Op weg naar de Gambia Rivier

Na een heerlijk dagje relaxen bij ons hotel, pakken we onze  tassen en beginnen we aan een driedaagse tour om het binnenland van Gambia te verkennen. Onze route voert ons via de zuidelijke oeverweg naar Jarra Soma en we steken de Senegambia-brug over naar de noordelijke oeverweg. Onderweg maken we strategische stops bij belangrijke vogelhotspots. Om 15.00 uur bereiken we Kuntaur voor een boottocht in het River Gambia National Park, met de belofte van boeiende ontmoetingen met chimpansees, nijlpaarden, krokodillen en apen. Vervolgens rijden we naar Bansang voor een comfortabel verblijf in de River Side Lodge.

Onderweg, tijdens onze autorit spotten we veel Roofvogels in de bomen en lantaarnpalen langs de weg, de indrukwekkende Vechtarend (Martial Eagle), met een spanwijdte van wel 220 cm. Deze arend vangt kleine en middelgrote zoogdieren, struisvogelkuikens, grondvogels en soms zelfs varanen, een forse jongen!

Bij Kuntaur maken we een prachtige boottocht op de Gambia-rivier.
Het nationaal park ligt in het oosten van Gambia, ruim 200 kilometer stroomopwaarts aan de oever van de Gambia-rivier. Het reservaat werd in 1978 opgericht om de lokale natuur te beschermen, de enige locatie waar je nog een nijlpaard kunt spotten en natuurlijk de chimpansees, deze zijn hier opnieuw geïntroduceerd! We hebben even een nijlpaard gezien die met zijn neus boven water kwam en diverse chimpansees in de bomen!

Boven: Nijlpaard in de Gambia rivier

Onder: Chimpansee

Veel vissers zetten illegaal hun netten uit in de rivier om een partijtje vis te vangen, wat ik wel heel triest vond, is dat de Pythons in de netten verstrikt raken en doodgaan. Jammer dat ze daar niets aan doen!

Heel veel reigers langs de rivierkant, ijsvogels, bijeneters, maar ook roofvogels

De Palmgier (Palm-nut Vulture) is is een vaste bewoner hier aan de waterkant, leeft van de noten van de Oliepalmen, maar eet ook vis, krab, insecten, en amfibieën.

Ons verblijf in de Riverside Lodge

Daarna zijn we doorgereden naar de Riverside Lodge waar we twee nachten in het binnenland van Gambia overnachten!

Minder luxe dan ons andere hotel aan het strand, maar het was een prima verblijf!
Een prachtige tuin met veel vogels, achter de lodge een rijstveld waar ook van alles te zien was. In de tuin spotten we onder andere twee uilen en de Zwartband Baardvogel (Bearded Barbet)

Geparelde Dwerguil (Pearl-spotted Owlet) bij de lodge

De volgende ochtend een vroege start, brengt ons naar de roodkeelbijeneterkolonie voor fantastische fotografische mogelijkheden. Daarna keren we terug naar de lodge voor een ontspannen lunch. In de middag verkennen we Kunkilling Forest Park voordat we terugkeren naar de lodge.

Roodkeelbijeneters

In de steengroeven broeden een groot aantal roodkeelbijeneters ( Red-throated Bee-eater), wat een prachtige kleurrijke vogel, ze vliegen af en aan van de groeve naar de bomen boven de steengroeve.

Ze voeden zich voornamelijk met bijen en andere vliegende insecten, zoals sprinkhanen, vliegende mieren en sprinkhanen. Dit doet hij door vliegende insecten in de gaten te houden en ze vervolgens met hun snavel uit de lucht te plukken.

Er waren natuurlijk niet alleen bijeneters te zien, waar vogels zijn, zijn verschillende vogels, deze staan afgebeeld onderaan de pagina!

Kunkilling Forest Park

Na de lunch in onze lodge gaan we op pad naar het Kunkilling Forest Park, een prachtig natuurgebied waar ook apen leven, en dat hebben we geweten, op een gegeven moment stak er een groep van minstens 200 stuks het bospad over, ze bleven maar komen, erg indrukwekkend!

Enkele Sahel Scharrelaars (Abyssinian Rollers) zaten in de bomen, dat vind ik zulke mooie vogels, prachtige kleuren!

Vijf minuten later stonden we met een lekke band langs hetzelfde pad, en toen ook nog bleek dat er geen lucht in de reserveband zat, hadden we wel een probleempje!  Dat was dus wel een beetje op z'n Gambiiaans!

Maar goed, problemen zijn er om opgelost te worden, dus het is allemaal weer goed gekomen!

Ik ben met de gids gaan wandelen, de rest naar de lodge, tegen de avond zijn wij ook weer opgehaald, het was er ongelooflijk warm, ik vermoed dat het zo moet voelen wanneer je in de Sahara loopt te fotograferen!

Tijdens de wandeling spotten we de prachtige Helmklauwier (White Helmetshrike), een fraai uitgedoste vogel, de borstel op zijn kop kan hij opzetten als een grappige kuif en hij heeft mooie gele oogringen, ze zijn nogal luidruchtig en vliegen in groepjes van struik naar struik.

Janjanbureh

Laatste excursiedag met Fatoutours:  We vertrekken naar Janjanbureh voor een boottocht, die uitzonderlijke kansen biedt om Afrikaanse vinvoeten, zeearenden, moerasvliegenvangers, wevers, gestreepte reigers en meer te fotograferen. Na de boottocht rijden we over de zuidelijke oeverweg, pauzeren we bij vogelspots en keren we om 19.00 uur terug naar het Senegambia hotel.

De Watertrapper of African Finfoot

Niet de mooiste foto, maar we hebben hem gezien!

De Watertrapper of African Finfoot, de vogel waar veel mensen voor naar Gambia komen om deze vogel te ontmoeten. Het is een heel schuwe bewoner van beboste rivieroevers, mangroven, plassen en meren.

Hadada Ibis (hadada Ibis)

Dwerg Bijeneter ( Little Bee-eater)

En dan zijn we weer in ons eerste hotel, waar we nog een uitstapje hebben gepland met Yankuba Tamba, Yankuba beheert de fotohut in Gambia van Han Bouwmeester, met hem zijn we naar de Kotu Bridge geweest, ik hoopte op de grootste ijsvogel van Gambia, om deze daar goed te fotograferen is,  en dat is gelukt!

Afrikaanse Reuzenijsvogel  (Giant Kingfisher)

Ook kwamen we daar regenwulpen tegen die hier overwinteren, je moet er toch niet aan denken wat een afstand deze vogels af moeten leggen om hier de winter door te brengen en in het voorjaar weer retour, om te gaan broeden in Nederland of ergens anders!

Regenwulp bij de Kotu bridge (Whimbrei)

Dit paartje Bonte Boertjes (Senegal Parrots) hadden hun nest vlakbij de Kotu Creek in een dode afgebroken palmboom. Wat is dat gaaf om ze in het wild te zien!

Ook Brufut Woods brengen we een bezoekje, een vogelkijkhut van de WABSA (West African Bird Association en de gemeenschap van Brufut, leuke paden om te bewandelen, veel vogels bij de hut en langs de paden.

De voor ons bijzondere vogel die we hier spotten is de Groene Toerako (Guinea Turaco), geweldig!

Groene Toerako (Guinea Turaco)

Als laatste stop doen we Tanji nog even aan, via de vismarkt lopen we naar het strand, waar op dat moment de vissers terugkomen van zee met hun vangst

Grote Sterns en diverse soorten meeuwen zijn er als de kippen bij om het visafval op te pikken, en vliegen druk heen en weer!

Het is bijzonder om te zien wat een bedrijvigheid er is op de markt, het ruikt er behoorlijk, dat was wat minder! I

k vond het ook heel schrijnend om te zien allemaal, hoe de kleine kindjes overal tussen alle afval liepen!

Kees, samen met Jimmy, de gids in het apenbos, in het Bijilo National Park, het Monkey Park, vlakbij ons hotel!

Het zit er weer op, we hebben een geweldige vakantie gehad, in The Gambia, heel veel foto's, heel veel indrukken, heel veel gezien, voor herhaling vatbaar!

Smalstaart Paradijs Wida Mannetje

Met dank aan onze vogelgidsen, Yankuba Tamba klik door naar zijn website:

Kawsu Gibba (Pirang Forest) en Jacques Tassignon van Fatou Tours

Donkere Zanghavik (Dark Chanting Goshawk)

Zwarte Reiger

Noordelijke Blauwoorglansspreeuw

Smalstaart Paradijs Wida

Sporenkievit (Spur-winged Lapwing)

Vechtarend (Martial Eagle)

Kapgier (Hooded Vulture)

Feeënhoningzuiger ( Beautiful Sunbird)

Sahelscharrelaar ( Abyssinian Roller)

Visarend (Osprey)

Black Herron

Bruinstuitgors (Brown-rumped Bunting)

Roodkopklauwier (Woodchat Shrike)

Afrikaanse Maraboe (Marabou Stork)

Paartje Roodkoopsmelleken (Red-Necked Falcon)

Zwarte Wouwen, (Black Kite)

Ornaathoningzuiger (Variable Sunbird)

Blauwbuikscharrelaar ( Blue-bellied Roller)

Kl. Gr.Slangenarend ( W. B. Snake-Eagle)

Zwarte Reiger

Sahel Babbelaar (Brown Babbler)

Paapje ( Whinchat)

Leliekievit (Wattled Lapwing)

Roodkoopsmelleken (Red-Necked Falcon))

Kaalkop Kiekendief (African Herrier - Hawk)

Feeënhoningzuiger ( Beautiful Sunbird)

Breedbekscharrelaar ( Broad Billed Roller)

Limoenvlinder

Bonte Boertje
(Senegal Parrot)

Goudkapfiskaal
(Common Gonolek)

Kleine Monarch Vlinder

Roodkeelbijeneter ( Red-Throated Bee-eater)

Groene Bijeneter ( Blue-Cheeked Bee-eater)

Acrea Egina

Dwergbijeneter
(Little Bee-eater)

Grijskopmus
(Grey-headed Sparrow)

Euphaedra

ZwaluwstaartBijeneter ( Swallow-tailed Bee-eater)

Stippelspecht (Fine-spotted Woodpecker)

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.