Geen producten (0)

Farne Islands, Bass Rock, Cheviot Hills 4-6-2022/11-6-2022

4 juni 2022, eindelijk was het zover, ook deze reis was uitgesteld door Corona, we gaan op weg naar Noordoost Engeland en Schotland, we hopen op mooie foto's en een gezellige reis!

Zaterdag tegen de avond in IJmuiden de boot op naar Newcastle Upon Tyne, met een groepje van negen personen, we gaan aan boord van één van de Ferry schepen van DFDS: de King. De volgende ochtend komen we aan in New Castle.

Hoe zal het zijn en zal ons groepje een beetje klikken met elkaar?  Aan ons zal het niet liggen, we hebben er zin in!

Onderweg al een beetje kennis gemaakt met de rest van de groep, Henk de Lange van Agro Natura wacht ons op aan de andere kant van de Noordzee, samen met een bestelbusje, wat ons van hot naar her zal brengen.
We zijn blij dat we in kunnen stappen en niet zelf aan de linkerkant van de weg hoeven te rijden, prima geregeld!

Dag 1: De Overtocht

Dag 2: Kielder Forests

Bovengenoemd gebied staat bekend om Roofvogels te spotten, echter er worden er hier door ons niet veel Roofvogels gezien, verder wel een schitterende flora en fauna, dus we zijn tevreden de eerste dag!

Op dag drie gaat het gebeuren, een boottocht en een bezoek aan de Farne Islands, een tocht van wel 6 uur lang, waar de Papegaaiduikers en tienduizenden andere zeevogels broeden op de kliffen en waar de zeehonden heerlijk liggen te dromen en te zonnen op de rotsen!

Wat een indrukwekkend gezicht!  Je weet niet wat je ziet, de kliffen zijn helemaal wit/grijs van de vogelpoep, en werkelijk duizenden en duizenden Papegaaiduikers, Alken, Zeekoeten, Noordse Sterns en ga zo maar door ....

Op Staple Island mogen we een uur aan land en kunnen we deze vogels dichtbij bekijken en fotograferen. Wat geweldig om zo de vogels van een metertje afstand te kunnen bewonderen,  we hebben dan ook prachtige foto's kunnen maken, wat een ervaring!

De duizenden Alken en Zeekoeten op de kliffen, waar we langs varen!

Papegaaiduikers op Staple Island

Het lijken pinguïnachtigen, maar ze behoren tot de familie van de Alken, vertederend om naar te kijken, ze zijn zo leuk!

Half mei tot half juli broeden de Papegaaiduikers, en dit is dan ook de juiste tijd, om deze koddige vogels met hun mooie oranje snavels te bezoeken, de rest van het jaar zwerven ze eenzaam en alleen op zee.
Ze broeden in holen, om hun jongen te beschermen tegen Roofvogels en Meeuwen, in de buurt van grote groepen Alken en Zeekoeten, meestal op een stukje land bovenop de kliffen.

De Rovers eten niet alleen de jonkies op, maar de meeuwen pikken ook nog hun visjes in, die ze vangen om de jongen te voeden. We hebben gezien dat de meeuwen echt zitten te wachten om het voedsel in te pikken zodra de Papegaaiduikers bij het hol landen, er volgde  dan ook regelmatig een worsteling om zo snel mogelijk het hol in te piepen.

Voor de foto's van de alken en de zeekoeten etc. bekijk de foto's onderaan de pagina

Een soort die ook voorkomt op de kliffen is de Kuifaalscholver, hij is wat kleiner en slanker dan de ons bekende gewone Aalscholver. De verschillen zie je ook aan de ogen. Bij de Aalscholver worden de ogen omringd door "naakte’" huid. Bij de Kuifaalscholver worden de ogen omsloten door veren. De gewone Aalscholver heeft ook een platter hoofd dan de Kuifaalscholver.

De Kuifaalscholver met jongen

's Middags  zijn we met de boot naar het eiland Inner Farne gevaren en zijn we nog een uurtje aan land gegaan om de zeer zeldzame Dougalls Sterns te bewonderen, prachtige vogels, helaas niet aangetroffen deze dag. Wel Noordse Sterns, Grote Sterns en Visdieven.

Behalve de Sterns, waren hier ook weer allerlei andere zeevogels te zien!

Of we wel even een petje op wilden zetten want de vogels pikken op het hoofd en vallen ons aan, we worden toch als stoorzenders gezien, vraag me af is het dan wel verstandig om de boel te verstoren?

Best Bijzonder om daar rond te wandelen, overal zaten Papegaaiduikers, Alken, Kuifaalscholvers, Zeekoeten, Sterns en Meeuwen te broeden.

Noordse Stern

Van de Dougall Stern helaas geen foto, wel van de Visdiefjes

Dag 4: Gaan we op weg naar de Cheviot Hills, bij de grens van Schotland, een mooi landschap met glooiende heuvels, heide, kale stukken, valleien en beekjes, we hopen daar de Red Grouse, de Schotse Sneeuwhoen tegen te komen! Wat is het daar prachtig, alleen de reis er naar toe is al supergaaf!

Cheviot Hills

We hebben er een mooie wandeling, een flinke klim gemaakt en warempel, op een gegeven moment zagen we iets opvliegen, de Sneeuwhoen, het mannetje en vrouwtje, bij elkaar in de buurt.

Deze vogel komt alleen in het Verenigd Koninkrijk en in Ierland voor, best bijzonder dat we hem mochten spotten. De Schotse sneeuwhoen is een landvogel, ongeveer de grootte en vorm van een kip, met een korte, dikke snavel en korte poten.

Ze zijn schaars geworden, de Schotse Sneeuwhoenders, hebben vele predatoren, maar ook de mens werkt  hier aan mee! Meer dan 110.000 Britten tekenden een petitie tegen de Schotse Sneeuwhoendrijfjacht,  jaren geleden.  Gelukkig hebben ze prima camouflagekleuren. Volgens mij worden ze tegenwoordig beschermd.

Red Grousse Schots Sneeuwhoen bij Cheviot Hills

Nog zo'n schitterende vogel is de Rode Patrijs, deze vogel komt voornamelijk voor in laagland zoals akkers, weidegronden, heiden, braakliggende stenige terreinen, kuststroken en soms ook in berggebieden boven de boomgrens, ze zijn heel mooi getekend met een witte keelvlek en hebben de houding van onze Patrijs. We zijn ze enkele keren tegengekomen op onze vakantie!

De Rode Patrijs

Bij de dalen en beekjes kwamen we de Waterspreeuw, de Grote Gele Kwikstaart en de Oeverloper tegen, de laatste twee zijn bij ons ook goed bekend, de tweede komt zelfs regelmatig op bezoek bij onze Vroege Vogelhut, maar de Waterspreeuw, dat vond ik wel bijzonder, want die had ik nog nooit gezien.

Het is een zeer compacte vogel, met korte staart en vleugels, en spitse insecteneter snavel en een mooie witte keel.

Je kunt ze tegenkomen bij snelstromende schone beekjes en riviertjes met zoet water, daar broeden ze ook! Waterspreeuwen gebruiken hun vleugels om onder water te zwemmen en kunnen over de bodem lopen. 's Winters duiken ze vaak langs de rand van het ijs onder water. Ze kunnen ook aan de oppervlakte zwemmen.

Waterspreeuw

Dag 5: Zijn we onderweg naar Lindisfarne National Nature Reserve, op deze plek zijn meer dan 300 soorten vogels geteld, waarvan wij er vandaag ook een aantal gaan ontmoeten.

Bij de eerste stop spotten we de Eider, Kokmeeuwen, de Rosse Grutto en de Kleine Zilverreiger.

Kleine Zilverreiger bij de kwelders

Voornamelijk kwelder en slikken, een waddengebied, waar je ook de typische soorten kunt vinden die je bij ons in Nederland ook vindt langs de wadden. Getijdeneiland Holey Island ligt in dit gebied, waarvan de toegangsweg wordt overstroomd door de Noordzee. Er is een klein dorpje met een kasteel en klooster, ik heb alleen op de vogels gelet, of er ook nog mensen wonen? In 1980 nog bijna 200, op dit moment geen idee!

De boot vaart twee keer per dag heen en weer om de vogels daar te gaan bekijken. Het was een heel avontuur op de boot, want hij voer tegen de golven in en helde behoorlijk over, af en toe kwam er een flinke plons water over ons heen!

Foto Henk de Lange

Dag 6 gaan we de grens over naar Schotland, vlak voor de kust ligt heel imposant: Bass Rock, al die stipjes die je zit zijn vogels, vooral Jan van Genten, en geloof me, het zijn er ontzettend veel! Wat een schouwspel! De vogels vliegen af en aan rond de kliffen met nestmateriaal! Onderweg naar Engeland met de boot, zagen we ze af en toe al vliegen in de verte, grote slanke witte vogels met een zwarte rand aan de lange vleugels. De kop is spits en geel met een blauwe oogring.

Bass Rock

De spanwijdte, als de Jan van Gent zijn vleugels helemaal uitslaat, is 170 tot 180 cm breed, dat is groter dan mijn spanwijdte (1.65). Dus dat is voor een vogel behoorlijk! Ze bereiken soms snelheden van wel 100  km/u als ze zich laten vallen en duiken naar de vissen.

Deze vogels hebben een vaste partner, ook na het broedseizoen blijven ze samen en keren vele jaren achtereen weer terug naar hetzelfde nest. Ze broeden pas wanneer ze een jaar of 5 zijn, en hebben dan 1 blauw-wit ei, na een maand of drie verlaten de nog geheel bruine jongen het nest. Ze hebben op dat moment een gewicht van 4 kilogram en zijn dus zwaarder dan een volwassen vogel, deze weegt ongeveer 2,5 tot 3 kilogram. In de volgende 5 jaar zie je het bruine broedkleed langzaam veranderen naar een volwassen verenkleed. De volwassen vogels kunnen bijzonder agressief reageren bij de verdediging van hun nest, waarbij met de snavel wordt gehakt en gebeten.

Jan van Genten

Helaas mochten we niet het eiland op en moesten we foto's maken vanaf de boot, dat is altijd een lastige klus met scherpstellen, door het bewegen van de boot. Het is behoorlijk duur om aan land te kunnen, dus dat hebben we maar overgeslagen, wellicht een volgende keer?

Wanneer we weer terugrijden, stoppen we nog even bij St.Abb's Head, op deze rotsen zitten een groot aantal broedende zeevogels, waaronder ook weer de Jan van Genten, Noordse Stormvogels, Alken, Zeekoeten en Drieteenmeeuwen. Magisch uitzicht richting de zee! Ruim 60.000 zeevogels verblijven daar op de kliffen.

Deze kuststrook wordt beheerd door de National Trust for Scholtland, ook het grasland is verrassend rijk langs de kuststrook,  wat weer zeldzame vlinders aantrekt!

Het zit er bijna op, wat hebben we veel gezien een genoten en veel kunnen fotograferen, ook voor de niet fotografen onder ons was het een prachtige reis! Voor herhaling vatbaar!

Op de terugreis naar de boot hebben we nog een mooie steile wandeling gemaakt in de College Valley

Van het uitzicht genieten!

Bedankt Agro Natura, Henk de Lange en Menno Bouter

Alk

Zeekoet

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.